Kanadyjska firma z oddziałem w Szczecinie rozwija skrzydła i zdobywa klientów na całym świecie – historia sukcesu Elastic Email

Posted onLeave a commentCategoriesMarketing
Marcin Puś, Marketing Manager w firmie Elastic Email

Bardzo kibicuję wszystkim szczecińskim firmom z branży IT / high-tech. Jestem dumny, że mieszkam w mieście, które z roku na roku staje się przyczółkiem wielu firm do działań zarówno ogólnopolskich jak i globalnych. Jedną z takich firm jest Elastic Email. Postanowiłem dowiedzieć się trochę więcej na temat tego jak to się stało, że kanadyjska firma otworzyła swoje biuro w Szczecinie, zatrudnia rynkowych specjalistów i sprzedaje swoje usługi klientom na całym świecie.

Zapraszam do rozmowy z Marcinem Pusiem, Marketing Managerem w Elastic Email.

Kacper Skoczylas: Jesteście firmą, która zaczynała w 2010 od wspierania firm w efektywnych działaniach związanych z dostarczaniem e-maili. Mamy rok 2018 i jesteście nowoczesną firmą zatrudniającą ponad 30 osób z klientami na wszystkich kontynentach. Jak to się stało?

Marcin Puś: Wszystko zaczęło się od trzech osób. Michael Findlater, Joshua Perina i Michał Bochnak – trójka programistów z wieloletnim doświadczeniem, napisali od początku platformę do wysyłania wiadomości email i szybko zauważyli, że jest ona szybsza oraz bardziej efektywna od wielu rozwiązań konkurencji. Pozwoliło to na świadczenie usług w cenach niższych niż inni przedstawiciele tej branży. Początkowo firma koncentrowała się głównie na e-mailach transakcyjnych. Z czasem dodawane były kolejne funkcjonalności, bardziej przydatne dla użytkowników tak zwanego email marketingu. Takie jak edytor wizualny wiadomości email, rozbudowany panel sterowania i wiele innych. Firma rosła, wbrew pozorom, w dość stabilnym i spokojnym tempie. Od samego początku utrzymywała się samodzielnie, a głównym celem był nacisk na stabilny i ciągły rozwój.

KS: Nie mieliście problemu z transformacją wewnątrz firmy? Często dynamicznie rozwijające się organizacje nie potrafią poradzić sobie z większą skalą i rosnącym z miesiąca na miesiąc zespołem.

MP: W wypadku Elastic Email transformacja przebiegała naturalnie. To był stały, stabilny wzrost, co pozwoliło nam uniknąć nagłych skoków i np. zatrudniania kilkunastu osób jednego miesiąca. Bardzo duży nacisk kładziemy na osobowość zatrudnianych pracowników. Dzięki czemu zespół lepiej ze sobą współpracuje i nie musimy się martwić o konflikty w zespole. Każda firma, prędzej czy później musi przejść swego rodzaju transformację.

Elastic Email był tworzony przez 3 programistów z wieloletnim doświadczeniem w dużych korporacjach. Między innymi w branży finansowej i IT. Wiele dobrych praktyk znalazło się w firmie już na samym początku jej tworzenia. Pozwoliło to na konsekwentny rozwój bez nagłych rewolucji. Firma nigdy nie znalazła się “pod ścianą”, gdzie zmiany byłyby konieczne, bo inaczej byśmy nie przetrwali.

KS: Czy mieliście jakiegoś inwestora czy udało Wam się rozwinąć organicznie?

MP: Elastic Email od samego początku finansowany jest przez klientów korzystających z naszych usług. Wciąż są z nami niektórzy klienci, którzy nawiązali z nami współpracę na samym początku istnienia firmy. Daje nam to ogromną autonomię i swobodę decyzyjną. Nie żyjemy “od kwartału do kwartału”, a skupiamy na długofalowych celach firmy i jej rozwoju.

KS: Jak obecnie wygląda struktura Waszej firmy? Jak pracujecie? Zdalnie / w biurach?

MP: W Szczecinie w ogromnej większości pracujemy w biurze, co ma swoje zalety. Każdy z nas od czasu do czasu pracuje zdalnie. Niektóre osoby więcej, inne mniej. Mamy pracowników w kilku strefach czasowych, aby móc zapewnić klientom obsługę 24/7. Dzięki temu nikt z nas nie musi pracować w nocy, a klienci mają stałą opiekę. W niektórych krajach nasi koledzy pracują w 100% zdalnie. Staramy się jednak integrować na różne sposoby, aby być bliżej siebie i tworzyć dobre relacje.

Obecny zespół Elastic Email na świecie

KS: Wierzycie w skuteczną pracę zdalną?

MP: W 2018 roku nie jest to już kwestia wiary, a pewna norma. Nie wierzę na pewno w stwierdzenie “praca zdalna nie działa”. Najprawdopodobniej nie wiesz po prostu jak to zorganizować, aby działało efektywnie. Zgodzę się za to ze stwierdzeniem “praca zdalna nie jest dla każdego”. Bo nie jest. I tak jak ja np. świetnie się czuję od czasu do czasu pracując z domu. Jestem wtedy bardzo efektywny, mogę zrobić nawet więcej niż w biurze. W sytuacji, gdybym musiał pracować zdalnie cały czas, po kilku miesiącach mógłbym lekko zbzikować. Ale o tym możesz dowiedzieć się dopiero, gdy spróbujesz.

KS: Jak udało Wam się efektywnie zorganizować pracę w lokalizacjach na całym świecie?

MP: Korzystamy z szeregu narzędzi, które pozwalają nam na efektywne zarządzanie pracą i zespołem. Regularnie prowadzimy videokonferencje i wewnętrzne webinary szkoleniowe dla zespołu. Wszyscy korzystamy ze zunifikowanych narzędzi dostosowanych do potrzeb pracy zdalnej. W większości wypadków, jedyne czego potrzebujesz do pracy to komputer z przeglądarką internetową. Wszystko inne możesz mieć dostępne po zalogowaniu.

KS: Czym właściwie jest Elastic Email? Szczecińskim odpowiednikiem Mailchimpa czy Freshmaila? Jak się pozycjonuje się na rynku?

MP: Elastic Email jest firmą Kanadyjską z dużym oddziałem w Szczecinie. Świadczymy usługi podobne do tych, które dostarcza Mailchimp, czy Freshmail. Jest jednak kilka istotnych różnic. Nie ma wątpliwości, że jesteśmy mniejszą firmą niż Mailchimp. Możemy jednak dzięki temu lepiej zadbać o naszych klientów. Na każde zapytanie jesteśmy zazwyczaj w stanie odpowiedzieć w czasie krótszym niż pół godziny. Gdy klient zauważy i zgłosi jakiś błąd, często naprawiamy go jeszcze tego samego dnia.

Gdy głębiej wczytamy się w branżę wiadomości email, szybko znajdziemy setki, a nawet tysiące firm ESP (Email Service Provider). Jednak tylko kilka z nich posiada własną platformę do wysyłania emaili. Pozostałe “dzierżawią” cudze rozwiązania i dodają do tego własny branding. My należymy do tych niewielu na świecie, które posiadają swoje autorskie rozwiązania. To pozwala nam na pełną niezależność, dynamikę rozwoju, konkurencyjność cenową, a także wysoką dostarczalność wiadomości. Różni nas też ścieżka rozwoju. Mailchimp od początku stawiał na Email Marketing, podczas gdy Elastic Email zaczynało od wiadomości transakcyjnych, a dopiero później w procesie ewolucji rozbudowało funkcje takie jak kreator kampanii czy wizualny edytor wiadomości email.

Marcin Puś opowiada o skutecznym e-mail marketingu podczas 33. Czwartku Social Media w Szczecinie

KS: Czym wyróżniacie się na rynku? Co jest Waszym Unique Sales Proposition?

Mp: Wyróżniamy się na pewno podejściem do klienta. Szybkie wsparcie 24 godziny na dobę i faktyczna możliwość pomocy to nasze duże atuty. W chwili obecnej można powiedzieć, że mamy jeden z najlepszych stosunków ceny do jakości w branży. Utrzymujemy niskie ceny przy zachowaniu bardzo wysokiego wskaźnika dostarczalności emaili.

KS: Myślisz, że e-mail jako format jest przyszłościowy? Czy za jakiś czas firmy nie przerzucą się na livechaty / messengery i inne tego typu komunikatory?

MP: Email ma już prawie 50 lat, wszelkie statystyki wskazują jednak na to, że w zasadzie wciąż się rozpędza. Z roku na rok wiadomości email wysyłanych jest coraz więcej. 75% wszystkich użytkowników internetu posiada konto email. Taką penetracją nie może pochwalić się żaden inny kanał social media. Oczywiście wszystko się może zdarzyć, jednak bazując na twardych liczbach i prognozach statystycznych, wiadomości email wchodzą na nowy, ciekawy etap rozwoju i nieprzerwanie rosną.

KS: Dla jakich firm  jest e-mail marketing?

MP: Łatwiej by było wymienić, dla jakich nie jest. Email Marketing może przybierać różne formy, od newsletterów wysyłanych np. raz na miesiąc, co może wykonywać niemal każda firma, przez informacje o promocjach, nowych produktach, okazjach i innych wiadomościach o charakterze sprzedażowym. Jeśli firma istnieje w jakikolwiek sposób w Internecie, posiada stronę WWW, fanpage, profil na innym serwisie social media, najprawdopodobniej może czerpać korzyści z budowania listy kontaktów email.

KS: Jakie działania można usprawnić wdrażając e-mail jako format w komunikacji?

MP: Traktować odbiorców z szacunkiem. To naprawdę ważne! Wysyłając 20 razy tę samą reklamę do tego samego użytkownika wywołamy jedynie raptowny wzorst anulowań subskrybcji. Podejść do tego z głową i trochę to sobie wszystko zaplanować. Wiadomości email mają to do siebie, że docierają dokładnie do tych osób, do których chcemy dotrzeć. I wtedy, kiedy chcemy, aby dotarły. Mamy pełną kontrolę nad tym, co się dzieje. Możemy więc zaplanować kampanie z chirurgiczną wręcz precyzją, pomyśleć o ciekawym zastosowaniu, itd. Planowanie w wypadku emaili świetnie się sprawdza.

KS: Po tym jaki kierunek rozwoju wybrał Maichimp można powiedzieć chyba, że firmy takie jak Wasza wcześniej czy później będą musiały poszerzyć swoje usługi o automatyzację procesów (marketing automation) – czy Was też to czeka? Czy jednak chcecie opierać się wyłącznie o komunikację e-mailową.

MP: Mailchimp zmienia się powoli w firmę związaną z marketing automation, gdzie wiadomości email stanowić będą jedynie małą część wachlarza usług. Ostatnie badania satysfakcji użytkowników usług email mówią, że ogromna większość badanych wciąż korzysta jedynie z najbardziej podstawowych funkcji typu kreator kampanii, edytor wiadomości i statystyki wysyłki. Część użytkowników przepłaca za swoją usługę, nie wykorzystując ponad połowy narzędzi, które mają dostępne. Elastic Email na chwilę obecną skupia się na tym, aby rozwijać narzędzia związane z Email Marketingiem. W dalszych etapach marketing automation wydaje się nieuniknionym etapem. Częściowo jest to już nawet dostępne także u nas. Chociażby stosując integrację przez Zapier czy inne liczne integracje z narzędziami dostępnymi na rynku.

Zespół Elastic Email bardzo mocno stawia na dzielenie się wiedzą ze swoimi klientami

KS: Czy wszystkie biura na świecie rozwijają Wasze narzędzie? Co robicie w biurze w Szczecinie a co w innych lokalizacjach?

MP: W każdym miejscu, w którym pracujemy, można znaleźć zarówno pracowników działu wsparcia klienta, jak i programistów. Jako szczeciński oddział, stanowimy grupę o największym zróżnicowaniu obowiązków. Zajmujemy się dużą częścią całej aktywności firmy.

KS: Może któryś z czytelników szuka pracy – kogo obecnie szukacie?

MP: Zawsze chętnie porozmawiamy o możliwości pracy w Elastic Email. Niedawno zakończyliśmy dużą turę rekrutacyjną, ale pozostajemy otwarci na ciekawych, pełnych entuzjazmu ludzi. Aktualnie chętnie porozmawiamy z Backend Developerami. Jeśli ktoś jest ciekaw, jaka panuje u nas atmosfera i jak się tutaj pracuje, zachęcam do obejrzenia filmu rekrutacyjnego poniżej:

KS: W jakich krajach macie najwięcej klientów?

MP: Najwięcej klientów pochodzi z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, Brazylii i Indii. W zasadzie w każdym kraju na świecie mamy jakiegoś klienta.

KS: Jakimi wartościami kierujecie się w biznesie?

MP: Zależy nam, aby świadczyć naprawdę dobre usługi w bardziej przystępnej cenie niż konkurencja. W tym samym czasie wypełniamy swoją misję, którą jest dbanie o środowisko. Korzystając z Elastic Email przyczyniasz się do ratowania lasów tropikalnych. Część przychodów firmy jest przeznaczana na ten właśnie cel.

KS: W jakim kierunku rozwijacie swoją platformę?

MP: Dynamicznie rozbudowujemy narzędzia związane z Email Marketingiem. Chcemy stworzyć produkt, który będzie bardzo łatwy w użytkowaniu nawet przez zupełnie niedoświadczonego użytkownika. Rozwijamy też możliwości automatyzacji kampanii. Już teraz oferuje ona bardzo dużo możliwości i planowania z wyprzedzeniem całych serii komunikatów wysyłanych po spełnieniu określonych warunków. W przyszłości cała komunikacja z danym użytkownikiem może zostać w pełni zautomatyzowana i zoptymalizowana pod kątem osiągnięcia pozytywnego efektu.

KS: Jeśli któryś z czytelników poszukuje rozwiązania do e-mail marketingu – można gdzieś przetestować Wasze narzędzie?

MP: Tak, w każdej chwili można zarejestrować darmowe konto na naszej stronie. Pozwala ono na wysyłanie do 100 wiadomości dziennie. Aby wysyłać więcej należy wybrać odpowiedni pakiet.

KS: Dziękuję za rozmowę!