Szkolenie Rahima Blaka w Szczecinie – [opinia + notatki]

Posted onLeave a commentCategoriesEventy, Marketing, Social Media, szkolenia

Jestem świeżo po pierwszych warsztatach z Rahimem Blakiem w Szczecinie, które odbyło się 26 czerwca. Było to pierwsze dłuższe szkolenie z Rahimem na którym byłem. Wcześniejsze spotkania to były raczej krótkie wystąpienia, typu prelekcja na „I love marketing”(tutaj do obejrzenia) czy „Czwartkach Social Media w Szczecinie” kilka lat temu (tutaj kilka fotek).

Po tych 8 godzinach muszę napisać, że kompletnie nie rozumiem skąd w branży marketingowej (a raczej „branżuni”, bo myślę, że Ci co dojrzalsi i bardziej świadomi specjaliści, nie mają czasu na takie bzdury) taka masowa nagonka na Rahima. Gość przeprowadził bardzo rzetelne szkolenie z podstaw komunikacji w social media. Gdybym nie pracował w marketingu i chciał dowiedzieć się podstaw, to wyniósłbym ze szkolenia całkiem sporo. Jako osoba bardziej doświadczona również znalazłem coś dla siebie, co prawda poziom nie był równy bo na sali byli zarówno przedsiębiorcy. marketerzy jak i osoby z działów HR, ale spotkanie było tak poprowadzone, że każdy zaplanowany wątek został w jakiś sposób poruszony. Co prawda wolałbym większe skupienie na mniejszej ilości tematów, ale jednak założenie było inne i moim zdaniem zostało spełnione.

Początkujący się czegoś dowiedzą, a bardziej doświadczeni zainspirują

Pewnie pojawią się głosy, że ta cała wiedza jest dostępna za darmo w sieci. No pewnie, że jest. Czy ktoś powiedział inaczej? Nawet sam prowadzący od tego zaczął spotkanie. Na tego typu szkoleniach płaci się przede wszystkim za to, że wszystkie te materiały Rahim „przepuścił” przez całe swoje wieloletnie doświadczenie biznesowe / komunikacyjne, przygotował i zaprezentował w takiej formie jaką uznał za najbardziej atrakcyjną. A warsztat ma naprawdę godny podziwu. Jako osoba prowadząca szkolenia i występująca publicznie, zanotowałem kilka ciekawych pomysłów, które na pewno wykorzystam w przyszłości.

Czy za tego typu spotkania warto płacić? Myślę, że tak. Jeśli dzięki zdobytej wiedzy ktoś pozyska kilku klientów więcej, czy zrekrutuje szybciej i taniej kilku pracowników (bo o Emplyer Brandingu również było), to myślę, że te 500 zł szybko się zwróci. Do tego pojawiło się kilka ciekawych linków do konkretnych źródeł wiedzy, matryc czy ściągawek których po ilości telefonów w górze, zakładam, że uczestnicy nie znali.

Co mi się najbardziej podobało na szkoleniu Rahima Blaka?

  • Brak coachingowego pierdololo, którego się bałem. :))
  • Podział wszystkich slajdów na WNIOSKI, PRAKTYCZNE PORADY i WŁASNA INTERPRETACJA, dzięki czemu Rahim nie pozycjonował się na wszechwiedzącego speca tylko człowieka, który ma jakieś opinie i doświadczenie, którym się dzieli, ale zastrzega, że nie wszystko będzie działało u każdego, a każda branża jest specyficzna i wymaga innego podejścia.
  • Warsztatowa forma – w połowie spotkania zostało wyłonionych kilku uczestników, których wyzwania komunikacyjne zostały omówione na scenie oraz rozwiązywane przez resztę osób na sali. Takie fajny crowdsourcing.
  • Praktyczne przykłady / slajdy typu „how to” – do większości zagadnień Rahim podawał krótką listę „jak coś praktycznie zrobić”, która była gotowym wzorem możliwym do wdrożenia w firmie „od jutra”.
  • Treści dla początkujących i bardziej doświadczonych – struktura szkolenia była tak zrobiona, że mógł coś dla siebie wyciągnąć zarówno laik, jak i doświadczony marketer. Myślę, że połącznie tych 2 obszarów było całkiem udane.
  • Kontekst – bardzo fajnie, że Rahim podszedł do roli social media holistycznie oraz narzędziowo i pokazał jak ważna jest wielokanałowość w marketingu. Wielokrotnie również podkreślał rolę wielu kanałów w osiągnięciu sukcesu biznesowego (pozyskaniu leada / klienta / pracownika).
  • Warsztat – godny podziwu warsztat Rahima i zachowanie na scenie. Widać, że bawi się świetnie prowadząc tego typu szkolenia i nie ma problemu z różnymi formami oraz kontaktem z publicznością. Bardzo podobało mi się indywidualne przywitanie z każdym, podziękowanie za obecność oraz spytanie się o branże i stanowisko. To bardzo rozluźniło atmosferę sprawiło, że przykłady były bardziej dopasowane do uczestników.
  • Indywidualne konsultacje pomiędzy blokami – pomiędzy każdym blokiem było 20/30 minutowe przerwy, podczas których można było podejść do Rahima, który w formie indywidualnych konsultacji odpowiadał na wszystkie pytania. Fajne uzupełnienie całośc szkolenia.

Notatki ze szkolenia

Podczas szkolenia prowadziłem sobie luźne notatki, w których ująłem najważniejsze myśli / slajdy Rahima. Oczywiście coś mogło mi uciec, także jak ktoś chciałby coś dodać – prośba o kontakt przez Messenegera na Facebooku, a uzupełnię.

NOTATKI ZE SZKOLENIA „STRATEGIA SOCIAL MEDIA by RAHIM BLAK, SZCZECIN – 26.06.18

Zdjęcie w nagłówki: Aleksandra Misiura