Na co zwrócić uwagę prowadząc działania marketingowe w 2019? [mini audyt najważniejszych obszarów]

Posted onLeave a commentCategoriesMarketing

Wchodzenie w nowy roku w branży digital jest trudne. Większość firm i specjalistów na swoich blogach przewiduję trendy na najbliższe miesiące, uwzględniają przy tym masę słów kluczowych i buzzwordów, które fajnie będą wyglądały w wynikach wyszukiwania, ale niestety w dużej mierze nie będą miały żadnego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Tematy takie jak sztuczna inteligencja, VR / AR czy omnichannel są super nośne, ale realnie nawet duże firmy z ogromnymi budżetami na digital, mają problem ze zrozumieniem jak owe technologie przełożą się na ich biznes, a co dopiero z tym jak zabrać się z ich wdrożenie.

W tym roku jedynie chyba Socjomania napisała predykcje, które faktycznie są realne do wdrożenia. Wygrali tym, że skupili się na aspektach strategicznych, a nie na technologicznych i narzędziowych. High five!

Ja natomiast chciałbym w tym roku trochę więcej pisać, dzielić się wiedzą, swoimi przemyśleniami i doświadczeniem. Mam nadzieję, że mi się to uda. Dlatego „na początek 2019”, chciałbym Wam przedstawić 5 obszarów działań marketingowych, które powinniście zrewidować w swojej firmie wchodząc w nowy rok. Fajne w tej liście jest to, że może raczej się nie przedawni. Co więcej, może ona stać się coroczną „check listą” kluczowych obszarów, które raz na jakiś czas warto sprawdzić i zweryfikować, czy aby na pewno nic nie wymaga zmiany, aktualizacji czy podjęcia jakiejś strategicznej decyzji.

1. Procesy

Bardzo często, nawet w największych organizacjach, marketing jest wyodrębnionym działem mającym swoją strategię, plany, cele oraz założenia. Niestety nie zawsze są one zbieżne z celami innych obszarów biznesu. Oczywiście nie dążę do stwierdzenia, że marketing powinien być podporządkowany i musi starać się spełniać zachcianki wszystkich działów firmy. Bardziej chodzi mi o podejście, w którym w całej układance pod tytułem „firma”, procesy marketingowe przeplatały się z innymi, mając przy tym realny wpływ na realizację celów firmy. Jak to się teraz ładnie mówi – marketerzy muszą patrzeć na biznes „holistycznie” i umieć współpracować z wieloma interesariuszami równocześnie, żonglując celami i priorytetami firmy.

Dla przykładu – jeśli głównym założeniem marketingu w firmie jest pomoc w sprzedaży, to dział marketingu powinien ściśle współpracować z działami mającymi wpływ na proces pozyskiwania i obsługi klienta. Głównie powinien wspierać je w takich obszarach jak: identyfikacja potrzeb klientów, ich problemy czy strategia, która będzie obejmowała poszczególne stadia sprzedażowe i definiowała zakres obowiązków. Bez całościowego spojrzenia na biznes, każdy dział będzie robił swoje, nawet bardzo często realizując założone cele, ale nie będzie robił tego efektywnie, a efekty biznesowe nie będą widoczne.

2. Strategia

Skutecznie działania marketingowe to maraton, nie sprint. W dzisiejszych czasach wszyscy, wszystko chcą „na już”. Nikt nie planuje długofalowo, bo lepiej jest działać tu i teraz, licząc przy tym na szybkie efekty i małą ilość włożonej pracy. Po kilku latach pracy w branży zdałem sobie sprawę, że to tak nie działa. W sensie, jakoś tam działa. Jakiekolwiek prowadzone działania, są lepsze niż żadne. Finalnie jednak podstawą skutecznych działań marketingowych jest odpowiednia strategia oraz plan jej egzekucji.

Taką strategię warto mieć spisaną w formie jakiegoś dokumentu (np. na Google Spreadsheets żeby łatwo było udostępniać w organizacji), która definiuje pewien kierunek, podejście, cele oraz narzędzia, które mają pomóc doprowadzić do ich realizacji. Elementem strategii jest również analiza silnych i słabych stron (np z użyciem metody SWOT), produktów / usług, analiza konkurencji, persony klientów oraz propozycja wartości (value prop.). Dopiero gdy posiadamy stworzony taki dokument, powinniśmy przejść do planowania kampanii, kanałów oraz narzędzi.

Zaczynając działać bez posiadania strategii, nie znaczy, że nam nie wyjdzie. Jak najbardziej może zdarzyć, że akurat wstrzelimy się odpowiedni moment potrzeby u klienta i nasze działania okażą się sukcesem. Jednak z długofalowej perspektywy działania marketingowe będą znacznie utrudnione i mało efektywne.

Pamiętajcie również, że strategia jest tworem, który się rozwija, zmienia, optymalizuje i z roku na rok staje się coraz skuteczniejszym i ważnym narzędziem wspierającym realizację celów firmy. Jeśli potrzebujecie wsparcie w stworzeniu tego typu strategii, to służymy z Magdą pomocą.

3. Kanały

Na początku każdego roku, warto przeanalizować efektywność wykorzystywanych kanałów marketingowych, uwzględniając takie aspekty jak skuteczność, mierzalność, koszty oraz przede wszystkim, czy wciąż są w nich nasi klienci.

Źródło: https://marketinglink.pl/jakie-narzedzia-komunikacji-marketingowej-wykorzystujemy-najczesciej/

Ważne jest to aby posiadać jak najwięcej tzw. „owned media„, czyli mówiąc prosto – kanałów, których jesteśmy właścicielami i mamy wpływ na ich rozwój oraz możemy nimi zarządzać. Dla przykładu – posiadając konto na Facebooku, nie jesteśmy jego właścicielami, jedynie mamy tam konto i pozorną świadomość „posiadania fanpage”. W takim modelu nie mamy kompletnie wpływu na to co będzie działo się z portalem i jeśli Facebook np. z 2 lata uzna, że nie płacąc za reklamę, nasze posty nie dotrą do żadnego z naszych fanów, to no cóż, będziemy mogli albo zacząć płacić, ale zrezygnować z tego medium. Pewnie z racji, że będziemy mieli już sporą grupę fanów, to będzie nam ciężko z takiego Facebooka w pełni zrezygnować.

Odwrotnym przykładem jest np. strona internetowa, która jest w pełni „zarządzalnym” medium, przez co może zmieniać się w zależności od potrzeb, celów i oczekiwań firmy. Może być ona zbiorem materiałów na temat usług, narzędziem do dzielenia się wiedzą i zbierania danych potencjalnych klientów, ale również sklepem (e-commerce) czy miejscem prezentowania naszych produktów. W dzisiajszym cyfrowym świecie, strona www jest miejscem, w którym „dzieje się magia”. To dzięki niej ludzie wiedzą jak dojechać do naszej firmy, mogą umówić się handlowcem czy pobrać poradnik dotyczący frapującego ich problemu biznesowego.

Warto na początku każdego roku przejrzeć wykorzystywane kanały i zweryfikować, czy może któryś nie wymaga odświeżenia, zmiany, a może nawet usunięcia i zastąpienia go innym – takim, który będzie efektywniej realizował założone cele marketingowe oraz biznesowe.

4. Technologie

Technologie marketingowe (MarTech), to zestaw narzędzi, platform lub systemów, które czynią naszą pracę skuteczniejszą, efektywniejszą i bardziej zautomatyzowaną (rozmawiałem o tym bardziej szczegółowo z Krzysztofem Syrkiem w drugim odcinku podcastu „Marketing Manager 2.0). Na blogu www.chiefmartec.com od kilku lat, co roku, umieszczana jest infografika przedstawiająca ilość dostępnych obecnie technologii.

Lista ta rośnie bardzo dynamicznie, a coraz to nowe rozwiązania skutecznie są w stanie zagospodarować kolejne obszary rynku wspierając marketerów w ich codziennej pracy.

Wykorzystanie nowych technologii w marketingu jest już standardem i codziennością. Jeśli nie znajcie takich pojęć jak CMS, CRM czy narzędzi do wysyłania mailingów oraz zarządzania kanałami social media to szybko powinniście nadrobić zaległości. Wdrożenie powyższych narzędzi jest w stanie usprawnić wiele procesów zachodzących w Waszych działach, zredukować koszty pracy oraz sprawić, że Wasi klienci będą jeszcze bardziej zadowoleni, bo komunikaty, które do nich dotrą będą jeszcze lepiej dopasowane do ich potrzeb i oczekiwań.

5. Zespół

Branża marketingu digital, jest jedną z najbardziej wymagających jeśli chodzi o znajomość nowych technologii, trendów i ciągłego doszkalania się. Bardzo ważne jest aby członkowie zespołu mieli umiejętności, które będą w stanie doprowadzić firmę do realizacji założonych celów. Dużo się obecnie mówi o coraz większym udziale nowych technologii w działaniach marketingowych, czy wąskich specjalizacjach, wśród osób zajmujących się marketingiem. Popularne staje się podejście tzw. „t-shaped marketer”, czyli założenie, że marketer posiada bazową / podstawową znajomość kilku wybranych obszarów, lepszą w wybranych, ale naprawdę głęboko specjalizujemy się w jednym czy dwóch. Więcej na temat tego podejścia znajdziecie np. TUTAJ.

Źródło: https://blog.bufferapp.com/t-shaped-marketer

Zanim zaczniecie planować zmiany, czy zatrudniać nowe osoby, polecam przedyskutowanie z obecnie pracującymi osobami ich umiejętności, dzięki czemu łatwiej będzie Wam zaplanować dodatkowe zatrudnienie, kariery oraz ścieżki rozwoju.

Jeśli natomiast chodzi o technologie. Warto aby zespół (lub marketingowiec, jeśli firma jest mała i jest tylko jeden) był świadomy tego jak wykorzystać nowe technologie czy generalnie narzędzia cyfrowe do ułatwiania, mierzenia oraz optymalizacji swojej pracy. Zwłaszcza specjaliści, którzy pracują długo w jednej firmie czy branży borykają się problemem zdobywania nowych umiejętności, wychodząc z założenia, że „po co się uczyć, i tak nie szukam innej pracy, a tutaj gdzie jestem, nikt ode mnie nie oczekuje nic więcej„. Niestety często przez brak świadomości, wiele procesów realizowanych nieefektywnie oraz nieskutecznie.

Początek roku to dobry moment aby wysłać członków zespołu na szkolenie, wykupić kurs online, czy jeśli nie ma na to budżetu, podesłać kilka ciekawych artykułów czy podcastów, np. mój „Marketing Manager 2.0 Podcast by Kacper Skoczylas” 🙂 Może akurat zdobyte informacje zmotywują pracownika do pogłębiania swojej wiedzy w wybranym obszarze.

To by było na dzisiaj na tyle. Jeśli wciąż jesteś głodny wiedzy z obszaru zarządzania oraz marketingu, napisz do nas, zobaczymy jak możemy Ci pomóc.